Veelgestelde vragen (FAQ)
Nieuwe verzekering afsluiten
Over elke schadeverzekering wordt assurantiebelasting geheven door de Nederlandse overheid. Dit is altijd, bij elke verzekeraar, 21%. De belasting is meestal niet aftrekbaar bij je belastingaangifte.
Inderdaad, lijkt. De premie is niet daadwerkelijk hoger, de periode waar je voor betaalt is langer. De eerste periode betaal je namelijk bij bijna elke maatschappij twee maanden vooruit. Kijk dus goed naar de periode die bij de factuur staat. Wanneer je in de toekomst de verzekering opzegt, krijg je het te veel betaalde bedrag weer terug. De reden hiervoor is dat wanneer je per ongeluk een betaling mist, je niet gelijk onverzekerd bent.
Dit zijn twee modules die niet heel duur zijn, maar wel belangrijk wanneer je onverhoopt schade hebt. Kort gezegd kan de rechtsbijstand verkeersmodule je helpen wanneer iemand anders een verkeersfout maakt waar jij schade door krijgt, en jij je schade bij de ander wil verhalen. Je wordt dan bijgestaan door een jurist omdat het vaak lastig is dit alleen voor elkaar te krijgen. Met een schadeverzekering inzittenden kun je bij een ongeval schade aan je spullen en letselschade vergoed krijgen tot een bepaald verzekerd bedrag.
Hieronder zie je het verschil in dekking tussen WA, WA beperkt casco en WA volledig casco:
Dekking | WA | WA + Beperkt casco |
WA + Volledig casco |
---|---|---|---|
Schade aan anderen | X | X | X |
Brand | X | X | |
Diefstal, inbraak, joyriding | X | X | |
Ruitbreuk | X | X | |
Botsing loslopende dieren | X | X | |
Storm, hagel, overstroming | X | X | |
Botsen en omslaan | X | ||
Aanrijding | X | ||
Te water raken | X | ||
Vandalisme | X | ||
Slippen | X |
Schade inzittenden verzekering en verkeersrechtsbijstandverzekering
Dit zijn twee modules die niet heel duur zijn, maar wel belangrijk wanneer je onverhoopt schade hebt. Kort gezegd kan de rechtsbijstand verkeersmodule je helpen wanneer iemand anders een verkeersfout maakt waar jij schade door krijgt, en jij je schade bij de ander wil verhalen. Je wordt dan bijgestaan door een jurist omdat het vaak lastig is dit alleen voor elkaar te krijgen. Met een schadeverzekering inzittenden kun je bij een ongeval schade aan je spullen en letselschade vergoed krijgen tot een bepaald verzekerd bedrag.
Offerte traject
Jouw offerte is altijd twee weken geldig. Meer tijd nodig? In duidelijk overleg met de verzekeraar kan deze periode worden verlengd.
De Verzekeringskaart toont in 1 oogopslag per verzekering wat er vergoed wordt, maar ook wat de belangrijkste uitsluitingen zijn.
Nee, Beterverzekeren brengt geen kosten in rekening voor een offertetraject. Wanneer je via ons een verzekering afsluit betaalt de verzekeraar ons een beloning uit. Twee uitzonderingen blijven de arbeidsongeschiktheidsverzekering en de verzuimverzekering. Hier ontvangen wij geen beloning voor maar brengen wij advieskosten in rekening. Wij hanteren een tarief dat ver onder het gemiddelde ligt.
Wij bieden je een van de meeste brede selecties aan verzekeringen aan omdat we met veel verzekeraars samenwerken. Hierdoor kom je bij ons snel achter de scherpste premie die er te vinden is. Waar veel assurantie personen en internetaanbieders stoppen, gaan wij van Beterverzekeren verder. Ik vertel je graag waarom:
- Natuurlijk wil jij een scherpe premie, maar een verzekering afsluiten eindigt niet daar. Omdat je bij onverhoopte schade niet voor verassingen wil komen te staan beginnen wij met een goede inventarisatie van jouw risico’s, iets waar wij bij Beterverzekeren gespecialiseerd in zijn, en enthousiast van worden.
- Wanneer jij een schade hebt, wil jij goede begeleiding en iemand die meedenkt. Waar veel anderen een doorgeefluik van de verzekeraar zijn, denken wij proactief met jou mee en nemen wij jou zoveel mogelijk werk uit handen. Wij zijn immers de experts.
- Afsluiten en contact hebben kan natuurlijk digitaal maar wanneer jij een dringend probleem hebben staan wij altijd telefonisch voor jou klaar. Duidelijk, persoonlijk en efficiënt contact is onze focus en wij zijn dan ook trots op ons motto, de klant staat centraal.
Schadevrije jaren
Het aantal schadevrije jaren geeft recht op korting. Tijdens de looptijd van de autoverzekering worden er, zolang er geen schade geclaimd wordt, schadevrije jaren opgebouwd. Elk jaar krijg je er één bij maar let op, bij een schade kunnen er vijf afgaan. Het aantal schadevrije jaren staat op je polis, en bij beëindiging van je verzekering wordt dit door de verzekeraar vastgelegd in een royementsverklaring (ook wel bonus/malus-verklaring genoemd). Bewaar die dus altijd goed! Als je de schadevrije jaren niet in gebruik neemt vervallen ze na drie jaar.
Schadevrije jaren kunnen in de meeste gevallen maar op 1 voertuig tegelijk gebruikt worden. Schadevrije jaren, die niet in gebruik zijn, blijven drie jaar geldig. Daarna vervallen ze en moet je weer op nul beginnen.
Heb je wel schadevrije jaren maar kan de nieuwe verzekeraar deze in ROY data niet vinden? Stuur dan de royementsverklaring van je laatste auto naar ons. Wij kunnen niet in ROY data, maar kunnen dit document wel naar de verzekeraar sturen. Daar heb je vaak twee tot drie maanden de tijd voor. Wanneer dit niet gebeurt wordt je premie aangepast.
Wanneer er een negatief aantal schadevrije jaren op je verklaring staat dan krijg je te maken met een toeslag in plaats van een korting. Wij kunnen jou in dat geval geen offerte toe laten sturen, aangezien de verzekeraars zelden nieuwe klanten willen verzekeren die met negatieve jaren binnenkomen. Het advies luidt verzekerd te blijven bij de huidige verzekeraar totdat je weer op nul schadevrije jaren staat.
Dat kan inderdaad! Wanneer je ons een e-mail stuurt naar info@beterverzekeren.nl met je wens, sturen wij jou een door de eigenaar van de vrije jaren te ondertekenen document. Als we deze ondertekend retour krijgen kunnen de schadevrije jaren over.
Schademelding
Vervelend! Bent u gewond geraakt? Neem dan contact op met uw huisarts.
Het is belangrijk dat je samen met de tegenpartij het schadeformulier zo volledig mogelijk invult, vergeet niet ook de achterkant in te vullen. Is er geen tegenpartij? (Je rijdt bijvoorbeeld tegen een paal of wild dier) alsnog moet het formulier zoveel mogelijk ingevuld worden. Dit kun je ons toesturen via de mail naar info@beterverzekeren.nl. Daarnaast is het belangrijk dat je foto’s maakt van de schade.
Neem altijd even contact met ons op, er kunnen meer stukken nodig zijn.
Ben je All Risk verzekerd? Alleen dan kun je gelijk gaan herstellen. Let op: kijk goed op je groene kaart van welke schadehersteller je gebruik kan maken. Soms wordt bij een niet aangesloten hersteller een hoger eigen risico in rekening gebracht.
Als je WA verzekerd bent krijg je schade aan de je eigen auto bijvoorbeeld niet vergoed. Hieronder vind je welke schade onder welke dekking valt.
Dekking | WA | WA + Beperkt casco |
WA + Volledig casco |
---|---|---|---|
Schade aan anderen | X | X | X |
Brand | X | X | |
Diefstal, inbraak, joyriding | X | X | |
Ruitbreuk | X | X | |
Botsing loslopende dieren | X | X | |
Storm, hagel, overstroming | X | X | |
Botsen en omslaan | X | ||
Aanrijding | X | ||
Te water raken | X | ||
Vandalisme | X | ||
Slippen | X |
Dat is zeker mogelijk. Binnen een jaar na de uitkering van het schadebedrag of de schadedatum (afhankelijk van de verzekeraar) kun je hier nog voor kiezen. Of het voor jou aantrekkelijk is dit te doen is per casus verschillend. Je ziet dat voor kleinere schades (tot €500) dit vaak financieel aantrekkelijk is, omdat je dan niet terugvalt in schadevrije jaren. Neem contact met ons op als je twijfelt of dit voor jou geldt.
Wanneer je een beroep wil doen op bijvoorbeeld je aansprakelijkheidsverzekering (particulier of voor bedrijven) is er een aansprakelijkstelling nodig. Dit houdt in dat de tegenpartij, de partij die schade heeft geleden, jou hiervoor per mail of brief aansprakelijk stelt door op te schrijven wanneer wat is voorgevallen en waarom jij hiervoor aansprakelijk zou zijn.
Kijk hier aan welke eisen je moet voldoen om in aanmerking te komen:
www.anwb.nl/juridisch-advies/aanrijding-en-dan/aansprakelijkheid/waarborgfonds
Formulieren
In sommige bedrijven wordt witgewassen of zelfs terrorisme gefinancierd. Wanneer aan een dergelijk bedrijf door een verzekeraar een schadeclaim wordt uitgekeerd kan de verzekeraar zelf, zonder opzet, indirect de financierder van die foute praktijken worden. Dit willen ze natuurlijk te allen tijde voorkomen.
Om dit te voorkomen is een verzekeraar wettelijk verplicht te weten wie de uiteindelijk belanghebbenden (ook wel UBO genoemd) van een bedrijf/organisatie zijn. Ze controleren dit regelmatig door te verzoeken dat bedrijven een UBO verklaring invullen en ondertekenen.
De gevolgen van het niet invullen van een UBO formulier kan groot zijn: Indien zij binnen 20 dagen het formulier niet hebben ontvangen zullen zij ingediende claim bedragen niet uitkeren zolang de UBO niet is vastgesteld. Snel invullen dus!
Wanneer je een verzekering afsluit moet je jouw geschatte omzet over het aankomende jaar opgeven. Omdat we een jaar later pas weten of dit geschatte bedrag juist was, wordt achteraf een herberekening formulier opgestuurd om het juiste bedrag te achterhalen. Naar aanleiding hiervan wordt de premie naar boven bijgesteld, of krijg je misschien wel geld terug!
Let op: Dit formulier moet je altijd invullen. Ook wanneer er niets gewijzigd is of je omzet 0 is geweest. Wanneer je deze niet invult mag de verzekeraar jouw premie naar boven aanpassen omdat zij er dan vanuit mogen gaan dat je omzet gestegen is. Kun jij daarna bewijzen dat dit niet het geval is, wordt het weer naar beneden aangepast.
Hieronder zie je het verschil in dekking tussen WA, WA beperkt casco en WA volledig casco:
Dekking | WA | WA + Beperkt casco |
WA + Volledig casco |
---|---|---|---|
Schade aan anderen | X | X | X |
Brand | X | X | |
Diefstal, inbraak, joyriding | X | X | |
Ruitbreuk | X | X | |
Botsing loslopende dieren | X | X | |
Storm, hagel, overstroming | X | X | |
Botsen en omslaan | X | ||
Aanrijding | X | ||
Te water raken | X | ||
Vandalisme | X | ||
Slippen | X |
Schade inzittenden verzekering en verkeersrechtsbijstandverzekering
Dit zijn twee modules die niet heel duur zijn, maar wel belangrijk wanneer je onverhoopt schade hebt. Kort gezegd kan de rechtsbijstand verkeersmodule je helpen wanneer iemand anders een verkeersfout maakt waar jij schade door krijgt, en jij je schade bij de ander wil verhalen. Je wordt dan bijgestaan door een jurist omdat het vaak lastig is dit alleen voor elkaar te krijgen. Met een schadeverzekering inzittenden kun je bij een ongeval schade aan je spullen en letselschade vergoed krijgen tot een bepaald verzekerd bedrag.
Beëindiging
Let op: sommige verzekeringen zijn in het eerste jaar onopzegbaar. Tenzij je een vrijwaring/schorsingsbewijs (auto) of een uitschrijving van je kvk (aansprakelijkheid etc) hebt.
Wanneer je je auto verkoopt stuur je de vrijwaring, wanneer je deze niet hebt wordt er vaak een maand opzegtermijn in rekening gebracht.
Wanneer je polis halverwege de maand wordt beëindigd krijg je het te veel betaalde bedrag gerestitueerd.
Wordt bijvoorbeeld een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) opgezegd of gestopt omdat een onderneming haar werkzaamheden beëindigd? Dan kan er uit een eerdere periode nog een claim komen die tijdens de looptijd nog niet bekend was. Wanneer je je verzekert tegen het uitlooprisico wordt schade uit een dergelijke claim gewoon nog gedekt.
Wijzigingen
Wijzigingen kun je het beste doorgeven per mail (info@beterverzekeren.nl) omdat de kans op een fout doorgegeven polisnummer/ kenteken/ IBAN etc daarmee kleiner is. Heb je niet dezelfde dag nog reactie? Wees gerust, bijna alle wijzigingen kunnen met terugwerkende kracht worden doorgevoerd. Dat houdt in dat bij een schorsingsbewijs of vrijwaringsbewijs per de datum die op het document staat geschorst/beëindigd wordt. Let op, dit geldt wel alleen als je het bewijs binnen een redelijke termijn naar ons stuurt.
- Sommige maatschappijen hebben een achterstand wat beëindigen betreft dus waarschijnlijk ligt jouw opzegging daar nog op een stapel. Wees gerust, wanneer zij met terugwerkende kracht beëindigen restitueren ze het te veel betaalde bedrag gewoon.
- Het kan ook zijn dat we nog bepaalde documenten van je missen. Moet je bijvoorbeeld nog een vrijwaring sturen? De verzekering loopt totdat we de juiste stukken hebben ontvangen.
Duurt het wel erg lang? Dan kun je ons altijd een mail sturen met uitleg en documentatie, we controleren het graag voor je!
Facturen
Check eerst zelf goed of er niet een gemiste premiebetaling later in rekening is gebracht, of is verrekend. Kijk ook goed of het bedrag niet later gestorneerd/ teruggeboekt is. Meestal kloppen de betalingen achteraf (gelukkig) gewoon.
Kom je er toch niet uit? Wij helpen je graag. Wij beheren de betalingen niet zelf, maar wanneer jouw betalingen niet kloppen zullen wij voor jou nagaan wat er mis gaat bij de verzekeraar. Stuur daarom een duidelijke uitleg wat er niet juist is, met een foto/screenshot van de afschrift/betaling. Door de titel van je verzekeraar in je internetbankieren in te typen krijg je een goed overzicht. Pas dan kunnen wij voor jou bij de verzekeraar aankloppen.
Wij raden aan facturen die gestuurd worden altijd te betalen, mocht het achteraf inderdaad teveel betaald blijken krijg je bedragen gewoon gerestitueerd. Wanneer je de facturen echter onbetaald blijven kan de dekking vervallen en je bijvoorbeeld onverzekerd rondrijden (hier staat een flinke boete op!). Ook bij schade krijg je niets uitgekeerd wanneer je niet verzekerd bent door een achterstand.